בטיחות

מה זה מבחני ריסוק ומאיפה הם מגיעים?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

כולנו שומעים כל הזמן על חברות רכבים המתרברבות במבחני הריסוק המוצלחים שלהם, אך מעטות הפעמים שאנחנו עוצרים כדי לשאול את עצמנו מה המשמעות של מבחני הריסוק. אנחנו כאן כדי לעזור עם השאלה הזו בדיוק. באופן עקרוני, מבחני ריסוק נועדו לבדוק את ההשפעות הפיזיולוגיות של התרסקות הרכב על נוסעי המכונית והולכי רגל. לצורך כך, נעשה שימוש בבובות ריסוק הנושאות חיישנים המודדים את עוצמת הפגיעה על חלקי הגוף בזמן הריסוק. כך, ניתן לשער את מידת הנזק שעתיד להיגרם לאדם בתאונה דומה – וכתוצאה מכך, לאמוד את בטיחות הרכב. הציונים מחולקים בשיטת כוכבים – 5 כוכבים, רכב בטיחותי ומעולה. כל דבר מתחת ל3 צריך לגרום לכם להסס בעת הכניסה לרכב.

ההיסטוריה של מבחני הריסוק, באופן מפתיע, מעט גרוטסקית. מבחני הריסוק החלו בארצות הברית באיזור 1930. תחילה נעשה שימוש ב… גופות. כן, שמעתם אותנו נכון. גופות אנשים שמתו מוות טבעי שומשו כ"בובות ריסוק" – על סמך הנזק שנגרם להן ניתן היה לשער עד כמה הרכב בטיחותי לאדם במקרה תאונה. מן הסתם, קושי אתי רב התעורר סביב הסוגיה, אך לא רק. השימוש בגופות יצר גם קושי מדעי – פעמים רבות הם לא ייצגו כראוי את האוכלוסייה שנהגה באותה תקופה, ובנוסף, השוני בין אדם לאדם – כלומר, בין גופה לגופה (הצטמררנו, גם אתם?) לא איפשר להסיק מסקנות מדעיות חותכות.

נסיונות נוספים המשיכו עם שימוש בחיות כ"בובות ריסוק" (למשל שימפנזים וחזירים) אך גם הם עוררו ביקורת אתית ומדעית כאחת. כל אלו הובילו לכך שחברת סיירה פתחה את בובת הריסוק הראשונה ב-1949. סוף סוף, בובה של ממש. רוצים לשמוע עוד פרט דוחה? הבובה מולבשת בעור של צבי על מנת לחקות את העור האנושי ולבדוק אם הוא נפגע בעת הריסוק. מוזר, כבר אמרנו?

מעכשיו כשתשמעו על מבחני ריסוק תדעו קצת יותר טוב למה חשוב כל כך לקבל בהם ציון גבוה.

רשום תגובה